sgesport.pl

Blog tematyczny o sporcie, rozrywce i podróżach

Sport

Czy istnieją szkoły e-sportowe w Polsce?

Czy istnieją szkoły e-sportowe w Polsce?

W Polsce coraz więcej szkół średnich wprowadza specjalizowane klasy esportowe, które wzbogacają ofertę edukacyjną dla uczniów. Pasja do gier komputerowych i esportu, która często bywa postrzegana przez rodziców jako rozrywka odciągająca od nauki, okazuje się mieć ogromny potencjał zawodowy. Przemysł związany z grami i sportem elektronicznym rozwija się w naszym kraju w szybkim tempie, generując zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników i zawodowych graczy. W odpowiedzi na te potrzeby, polskie szkoły tworzą klasy o wyspecjalizowanym profilu esportowym, które łączą walory klasy informatycznej z rozwojem umiejętności z zakresu gier i esportu.

Sprawdź także:

Co to jest e-sport? Wyjaśniamy!

Rozwój klas esportowych w Polskich szkołach

Wzrost zainteresowania klasami esportowymi w Polskich szkołach jest niezaprzeczalny. Przykładem jest Zespół Szkół w Bytomiu, który w pierwszym roku działalności miał 18 chętnych, a w kolejnym roku już 40. W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie, szkoła utworzyła dwie klasy po 20 osób.

Podobnie sytuacja wygląda w Niepublicznym Technikum Usługowym Zakładu Doskonalenia Zawodowego w Warszawie, gdzie w tym roku utworzono aż cztery klasy o profilu esportowym, dwie 18-osobowe i dwie 14-osobowe. To dowód na to, że rodzice i uczniowie dostrzegają potencjał klas esportowych i chętnie korzystają z tej nowej możliwości edukacyjnej.

Oferta edukacyjna klas esportowych

Klasy esportowe oferują uczniom nie tylko zajęcia z zakresu gier komputerowych i esportu, ale także bogate wyposażenie wiedzą z dziedziny informatyki, programowania, umiejętności technicznych i innych dziedzin esportu. Przykładowo, uczniowie mają zajęcia z lokalnych systemów operacyjnych, baz danych, tworzenia witryn internetowych i aplikacji.

W trakcie nauki przechodzą dwa egzaminy państwowe – teoretyczny i praktyczny, a po ukończeniu szkoły otrzymują tytuł technika informatyka. Dodatkowo, mają możliwość rozwijania umiejętności z zakresu esportu, takich jak dziennikarstwo esportowe, trenerstwo czy analiza esportowa. Klasy esportowe dają uczniom szerokie możliwości rozwoju i wyboru ścieżki zawodowej.

„Zajęcia z esportu są przypisane do klasy informatycznej. Młodzież ma zajęcia m.in. z zakresu lokalnych systemów operacyjnych, bazy danych, witryn internetowych czy aplikacji. W całym cyklu nauki mają dwa egzaminy państwowe, teoretyczny oraz praktyczny. Uczeń kończąc naszą szkołę otrzymuje tytuł technik informatyk, a oprócz tego ma egzamin maturalny. Dodatkowo są realizowane zajęcia z esportu, więc można pójść w dziennikarstwo esportowe, zostać graczem, albo zająć się zabezpieczaniem komputerów na turniejach, bo jednak wiedza informatyczna jest bardzo istotna w esporcie” – Justyna Cholewa, dyrektorka Niepublicznego Technikum Usługowego Zakładu Doskonalenia Zawodowego w Warszawie.

Korzyści płynące z uczęszczania na klasy esportowe

Uczęszczanie na klasy esportowe daje uczniom wiele korzyści i otwiera nowe możliwości zawodowe. Przede wszystkim, umożliwia rozwijanie pasji i zainteresowań związanych z grami komputerowymi i esportem. Uczniowie mają szansę uczestniczenia w turniejach esportowych już od najmłodszych lat, co pozwala im zdobywać cenne doświadczenie i rozwijać umiejętności.

Kolejną zaletą jest możliwość kształcenia się w obszarze esportu i zdobycia wiedzy, która jest niezbędna w tej branży. Uczniowie mogą także rozważać karierę zawodowego gracza, trenera esportowego, dziennikarza esportowego czy organizatora wydarzeń esportowych. Klasy esportowe dają uczniom szansę wyboru ścieżki zawodowej zgodnej z ich pasjami i zainteresowaniami.

Kierunki studiów związane z gamingiem

Dla osób, które chcieliby pogłębić swoją wiedzę i umiejętności z zakresu gier komputerowych, istnieje również możliwość kontynuowania edukacji na studiach wyższych. W Polsce rośnie liczba kierunków studiów związanych z gamingiem i esportem. Przykładem jest pierwsze w Polsce profil esportowy na Akademii Wychowania Fizycznego w Białej Podlaskiej.

Studenci mogą także podjąć edukację związaną z grami komputerowymi na innych uczelniach, takich jak Dolnośląska Szkoła Wyższa we Wrocławiu, która oferuje specjalizację w dziedzinie Game Designu. Studiowanie na takich kierunkach daje możliwość rozwoju w obszarze tworzenia gier komputerowych, animacji 3D, efektów specjalnych i innych dziedzin związanych z gamingiem.

Koła naukowe i rozwój osobisty

Dla osób, które chcą jeszcze bardziej rozwijać swoje umiejętności w obszarze gier komputerowych, istnieje możliwość uczestnictwa w kołach naukowych. Wiele uczelni, takich jak Dolnośląska Szkoła Wyższa, posiada swoje własne koła naukowe, gdzie studenci mają szansę pracować wspólnie nad projektami związanymi z gamingiem. Udział w takich grupach daje możliwość nauki pracy w zespole, rozwijania umiejętności interpersonalnych i tworzenia portfolio. Ponadto, uczestnictwo w kołach naukowych to doskonała okazja do nawiązywania kontaktów z profesjonalistami z branży gier komputerowych i esportu, co może być cennym atutem przy poszukiwaniu pracy w tej dziedzinie.

Podsumowanie

Klasy esportowe w Polsce to innowacyjna forma edukacji, która daje uczniom możliwość rozwijania pasji i zainteresowań związanych z grami komputerowymi i sportem elektronicznym. Uczęszczanie na takie klasy otwiera nowe możliwości zawodowe, umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności potrzebnych w branży esportowej, oraz daje szansę wyboru ścieżki kariery zgodnej z pasjami i umiejętnościami ucznia. Dodatkowo, istnieje możliwość kontynuowania edukacji na studiach wyższych związanych z gamingiem i esportem. Udział w kołach naukowych to także cenna forma rozwoju osobistego i nawiązywania kontaktów w branży. Klasy esportowe to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników i zawodowych graczy w rozwijającym się przemyśle gier komputerowych i esportu.

Udostępnij

O autorze

Grupa pasjonatów sportu oraz turystyki. W naszych artykułach dzielimy się wiedzą oraz doświadczeniem ze świata turystyki, sportu, zdrowia oraz rozrywki cyfrowej.